MAERSK LINE - verdens største containerskibe

Verdens største containerskibe. Intet mindre. Vi har ved flere lejligheder været med Mærsk Line til søs for at dokumentere hverdagen ombord

Der er en grund til, at man kan købe en banan fra Sydamerika til en krone, imens det koster ti gange så meget at sende et brev til sin nabo. En stor del af forklaringen er det store og ekstremt effektive logistiske system, som findes til havs. Men hvordan fungerer det i praksis, og hvordan er hverdagen ombord? Set fra afstand er skibene utilnærmelige, flydende kæmper. Hvem laver mad? Hvem navigerer? Hvad laver besætningen i fritiden? Hvem vedligeholder motorerne, og hvordan fortøjer man et skib, som vejer flere hundredetusinde ton?


Nat og dag

Det er ikke en otte til fire arbejdsdag, man oplever på et containerskib. Havne anløbes både nat og dag, hvilket betyder, at mange forskellige aktiviteter pågår gennem hele døgnet. Der bliver med andre ord vendt op og ned på døgnet, og for en fotograf betyder det, at man skal være klar til at arbejde i mange forskellige lysforhold. Der er også sikkerhedsmæssige overvejelser, for det er ikke ufarligt at suse rundt med kameraudstyr på dækket af et containerskib, imens fyrrefodscontainere hvirvler rundt i stærke stålwirere. Derfor kræves tæt dialog med mandskabet, og ikke mindst kaptajnen, som har det overordnede ansvar.

En maritim vandretur

Den første tid ombord på et containerskib går med at orientere sig og lære at finde rundt. Det er nemlig svært at forstå dimensionerne af det, man bevæger sig rundt i. Verdens største containerskibe er omkring 400 meter lange, hvilket vil sige, at en smuttur fra broen til stævnen, herefter ned til skruen og så til tilbage til stævnen giver rundt regnet en kilometers vandring i bentøjet. Det tager næsten ni minutter at gå fra broen og ned til maskinrummets fjerne ende. Hver led i ankerkæderne vejer omkring 700 kilo. Og sådan kunne man blive ved.

Nye vinkler kræver benarbejde

Der er mange måder, hvorpå man kan fotografere et containerskib. Vi har fri adgang til hele skibet, når vi er ombord, og har dermed chancen for at finde utraditionelle vinkler. En af vores ideer var at få et billede af stævnen, som skærer sig igennem havoverfladen. Skibets primære opgave er at flytte store mængder gods rundt i verden, og derfor ønskede vi et billede, som illustrerede bevægelse.

De billeder, vi har produceret for Maersk Line, er blevet publiceret forskellige steder, bl.a. i magasiner og på hjemmesider. Desuden er de blevet brugt på messer og til vandreudstillinger.

Link til MAERSK LINE