Objektivet

Kvaliteten af det glas som linserne i objektivet er bygget af, betyder alt for billedkvaliteten. Derfor er det afgørende at vælge objektiver, som passer til de motiver, man har lyst at fotografere.

Objektivet

Tænk hvis man havde et perfekt syn og tog et par dårlige briller på. Det ville næppe føre til noget godt resultat. Det samme sker, hvis man er den lykkelige indehaver af et professionelt kamerahus og sætter et dårligt objektiv på.


Objektivet består af et antal linser, der hver især er tilslebet med præcision. Kvaliteten af de enkelte linser, samt antallet og placeringen af dem i objektivet, betyder alt for, hvor høj billedkvalitet, man kan opnå.


Uheldigvis er gode objektiver kostbare. Det skyldes, at optisk glas er dyrt og ikke mindst at processen med tilslibning er tidskrævende. De billigste objektiver på markedet indeholder ikke engang glaslinser. De indeholder i stedet linser baseret på plastik, som er meget billigere at indkøbe og hurtigere at tilslibe, men som langt fra giver lige så skarpe resultater.


Brændvidde

Objektivets brændvidde defineres som afstanden mellem centrum af den yderste linse og fokuspunktet på kameraets billedsensor. Brændvidden måles i mm. For mange lyder det som noget uforståeligt sludder, hvilket er ok, for det er ikke særlig vigtigt. Meget vigtigere er det til gengæld at forstå, hvilken funktion brændvidden har, hvis man vil være dygtig til at lave billeder.

Derfor opfinder vi nogle navne og kobler dem til forskellige brændvidder. Det giver et nemmere udgangspunkt for at lære brændvidden, og ikke mindst dens funktion, at kende:

Under 14 mm = ekstrem vidvinkel
14-24 mm = vidvinkel
24-50 mm = normalperspektiv
50-85 mm = medium tele
85-600 mm = tele
600+ mm = ekstrem tele

Hvilket objektiv er bedst for mig?

Det er et godt spørgsmål, for det kommer an på, hvad man har lyst til at fotografere. Makroobjektiver er fx dedikeret til nærbilleder. Teleobjektiver fungerer nærmest som en kikkert og er skabt til at indfange motiver på længere afstand. Vidvinkelobjektiver har kort fortalt den fornemme egenskab, at de kan vise en hel masse på en gang.

Normalperspektiv

Grunden til at det kaldes ’normalperspektiv’ er, at objektiver med brændvidder fra ca. 24-50 mm minder mest om det, som menneskets øje opfatter. Det er et rigtig godt sted at starte, inden man bevæger sig videre til enten vidvinkel- eller teleobjektiver. Et fast 50 mm objektiv med mulighed for f/1.8 koster fx ikke særlig mange penge, men kan alligevel præstere enormt skarpe billeder med sløret baggrund.

Telezoomobjektiver

I nogle tilfælde kan fotografen frit bevæge sig rundt, imens man i andre tilfælde bliver placeret ét sted, hvor man skal blive siddende. Telezoomobjektiver, som fx 70-200 mm eller en 200-400 mm er gode værktøjer, hvis man ikke på forhånd er klar over afstanden mellem fotograf og motiv. Med sådanne objektiver kan man nemt ’zoome’ ind og ud ved at ændre på brændvidden.

Faste teleobjektiver

De store objektiver, man ser hos fotograferne langs fodboldbanen til VM eller EM, er som regel faste teleobjektiver. Fx 300 mm, 400 mm, 500 mm eller 600 mm. De er MEGA kostbare, og det skyldes bl.a., at de kan præstere en lynhurtig og præcis autofokus, samt at de er lysstærke. Ulempen er, at de er de meget tunge. For det andet kan fotografen udelukkende arbejde med én brændvidde, hvilket betyder, at man er nødt til hele tiden at være placeret i den rigtige afstand til motivet. Og det kræver erfaring.


Vidvinkelzoomobjektiver

Hvis man vil fortælle en stor historie på én gang, som inkluderer et fint samspil mellem forgrund, midte og baggrund, kan det være en fordel at vælge vidvinkelzoomobjektiver. Eksempelvis i området 14-24 mm eller 24-70 mm. Den slags objektiver kan være lidt vanskeligere at bruge, fordi man skal holde øje med flere lag på én gang. Fordelen er, at vidvinkelzoomobjektiver generelt præsterer en større dybdeskarphed end teleobjektiver.

Makroobjektiver

Et makroobjektiv, dvs. et objektiv, som er produceret specifikt til makrofotografering, indeholder en række linser, der er slebet således, at man kan komme helt tæt på små motiver og opnå knivskarpe resultater. Makrofotografering af fx små insekter, støvdragerne i en blomst eller lignende er udfordrende, men sjovt, og der er næsten garanti for, at man kan imponere både familie, naboer og kolleger.


Brændvidde og dybdeskarphed

Hvor meget af motivet, der bliver skarpt, afhænger af flere parametre. Det afhænger for det første af brændvidden og for det andet af afstanden mellem fotografen og motivet. For det tredje afhænger det af, hvilken blænde, fotografen vælger. Større blændetal resulterer i større dybdeskarphed.

Vidvinkelobjektiver kan præstere enorm dybdeskarphed, imens teleobjektiver ofte leverer en begrænset dybdeskarphed. Begge dele kan anvendes til fotografens fordel.

Nu har du læst om objektivet. Det ville give mening at fortsætte med et af følgende links: